fredag 17 augusti 2012

Besök och Mombasa!

 Diani beach, där vi njutit av denna utsikt i 3 dagar!
På väg till lunch efter bad i Indiska Oceanen!

 Från Mombasa måste man ta en bil/buss båt över, så här såg det ut när alla gångtrafikanter skulle på
 Indiska Oceanen
Kameler som travade omkring med sin ägare på stranden!

Den 30 juli fick jag besök av min mamma, så mysigt med ännu ett besök! Har haft en slags hemmakänsla då hon bott hos E och mig hela tiden. Lilla E har tyckt att det varit jättemysigt med mormor i lägenheten. En gång har jag varit och tränat på gym, helt fantastiskt. Minns även att jag fick sova en hel natt den dagen jag varit på gymet, då E av någon anledning inte vaknade just den natten. Kanske berodde det på havregrynsgröten han fick till middag den kvällen… Det var i alla fall härligt att få träna. Himla dyrt gym för att vara Kenya, 1700 KSH men då fick jag en handduk för dusch och en för svett (vilket jag alltid brukar se till att ha med mig själv till duschningen). Blev även åtsagd att jag skulle duscha efter att jag varit på gymet. Hmm, undrar lite hur det är med hygienen här om personalen talar om för en att man ska duscha efter ett pass!!! Har visserligen känt en och annan doft här. När mamma var här ville vi resa någonstans eller göra några utflykter i alla fall, vi hade Amboseli på förslag men resebyrån var väldigt sen med att svara och vi låg inte på så vi bestämde oss för att åka till kusten – Mombasa! Sagt och gjort, vi bokade rum på Sentido Hotels (som tydligen är en kedja över hela världen), 4 nätter skulle vi vara borta. JetLink skulle vi flyga med till Mombasa från Jomo Kenyatta flygplatsen. Vi åkte en onsdag, flyget skulle gå kl 13 men det var ju såklart en timme försenat. Själva flygningen tar endast 45 minuter. Det blev en lång dag, då vi var ute i väldigt god tid till flygplatsen. Väl framme i Mombasa hade vi bokat Kim taxichaufför som andra adoptivfamiljer använt sig av. Vilken pratsam kille, han snackade om allt man kan behöva veta om Kenya och kenyaner. Mycket fick vi reda på fast vi inte ställde en fråga. Efter 2 timmar var vi framme vid hotellet. Ingen havsutsikt, som vi trott! Det var ca 28 grader på Diani Beach. All inclusive hade vi beställt. Slippa laga mat i 4 dagar. Tyvärr fick vi äta i skift då lilla E tycker att det är en lek att äta i en stor restaurang. Det fanns en strandpromenad vid det härligt fläktande havet så där fick en av oss gå och promenera med honom. Lilla E fick äta sin mat på rummet. Stranden var helt fantastisk, vit sand och havet härligt lagom varmt. Blev dock inte så många dopp, då både jag och mamsen blev krassliga efter någon dag. Jambo, Jambo sa personalen till oss hela tiden. Apor hängde i träden, så man fick vara försiktig med att bära mat till rummet. Söndag morgon var det dags för Kim att hämta oss kl 8 på morgonen och det gjorde han. Vi fick även en guidning av Mombasa, Fort Jesus och det gamla Mombasa stad mm. Skönt att sedan vara hemma på Gemina där det är lite svalare tyckte vi. Sedan var det bara några dagar kvar på besöket. Nu är vi själva igen lilla E och jag. Besöken vi haft har varit superkul att ha. Men nu är vi på egen hand igen.
Igår hände det – vägen utanför Gemina Court blev ASFALTERAD!!! Idag provgick vi den och det är så mycket smidigare och snabbare att ta sig ut. Nästan som att gå på en gata hemma i Sverige.

2 kommentarer:

  1. Gode gud vilken fantastisk strand!! Det ser ut som paradiset! Dit vill jag åka! Låter mysigt med mamma på besök...har tittat efter inlägg här några dagar nu..så det var kul att läsa att du har det bra. Ta hand om er, kram Annika

    SvaraRadera
  2. Gud så vackert det var där Annelie, tänk att vi varit där ....vi hade iallafall mysigt när vi var på stranden och trots att vi var lite krassliga så här i efterhand det får man leva länge på nu.

    SvaraRadera