fredag 24 augusti 2012

Lunch på Greenhouse

Igår gick jag återigen till Sushirestaurangen på Greenhouse där jag både varit med pappsen m fru och mammsen när de var här. Lyxade till det med en Teriyaki-lax igen. Dyrt som tusan 1590 KSH...men det får den enda lyxen jag unnar mig vara värd. Lunchade med Ann´s kompis S som bor här. Hon var tillbaka i Nairobi efter en lång semester i Sverige. Supertrevligt att träffa henne igen och höra om Sverigeresan och sitta och prata i lugn och ro. Tajmade lilla E´s lunchlur. Väldigt gott är det att äta lax någon gång i bland. Sen var det hem till gården och leka lite mera i värmen.

Det verkar som att värmen har kommit tillbaka, det är väldigt varmt på dagen säkert 25 grader eller mer. Solen står ju rakt ovanför huvudet på än, söker upp skugga när jag är ute och leker med E på gården. Solhattar och solskydd har vi!

Ikväll skulle vi grilla vid poolen, jag brukar tacka nej till det då det blir lite för rörigt med pool-bad, grilla och äta mat inte riktigt fungerar för oss ännu. Men snälla grannen frågade så fint och erbjöd sig köpa korv och göra pastasallad. Ok sa jag och gick med E till poolen strax innan kl 18. Det var inte riktigt läge för lilla E då han började slänga leksakerna, bestick och porslin påse med ketchupglasflaskan i. Vi gick istället upp till lägenheten och åt rester... trevligt det också! Vi får göra nytt försök vid senare tillfälle.

En grannfamilj kom hem från resa till Kisumu, det är lite roligt här i Kenya eller på denna gård. Då någon ska åka eller någon kommer i bil så är vi alla som flugor på den som anländer eller åker. Det är mest barnen som är på plats först och då måste vi föräldrar gå dit och passa dem. Barnen hoppar in den väntande eller åkande bilen. De sitter vid ratten och på alla ställen man kan sitta i en bil. Ett himla liv eftersom de inte kan hålla sams. Sedan så "fastnar" den familjen som kommit (kanske inte så mycket de som ska åka iväg) och pratar och pratar. Det är vi som varit hemma på gården i några veckor som är så nyfikna och intresserade på livet utanför Nairobi. Grannfamiljen idag hade varit i Kisumu (vid Victoriasjön) och haft en ganska så äventyrlig resa med kam-rem och bromsar som slutade fungera mitt ute på skogsväg i regn. De ville inte stanna eftersom det inte är så trevligt att göra när det blivit mörkt i Kenya... så de fortsatte att åka vidare med dåliga bromsar. Fick även höra om kam-remsbytet som inte alls blev dyrt (om man jämför med hemmapriser). De hade massor av intressant att berätta om sin strapatsrika resa. Kul att höra:-).

Idag är det bara 4 veckor kvar tills jag kan vara i domstolen på min första hearing. Låt hoppas att den blir av den 21 september, alltså en vecka efter domstolens öppnande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar