söndag 26 augusti 2012

Mingel på Riara Peak

Igår lördag promenerade jag och E till Riara Peak (ligger precis vid Svenska Skolan) för att gå på mingel. Lite lagom mulet och varmt, lilla E sov gott i vagnen. Trafiken var hemsk på Riara Road, bilarna körde på trottoaren framförallt Matatusarna. De körde så tokigt att när det blev "ledigt" i motsvarande fil så körde de om. Vilket ledde till att när de väl skulle in tillbaka i sin fil så var det väldigt trångt och bilar ville inte släppa fram "smitarna" som trängde sig före. Vi kom knappt över vägen. Vi var tidigt ute så det blev en sväng in på Junction och Banan-boxbutiken. De har så bra presenter där till rimligt pris. Vi går ganska ofta på 2-årskalas här och då är det bra att ha ett litet lager hemma.

Minglet var trevligt i familjen H´s stora fina lägenhet. Familjen H åker hem till Sverige på tisdag efter 7 månader här i Nairobi. Det roliga är att de bor i Västberga, så vi kommer att bli "grannar". Vi åkte taxi hem eftersom vi fick ta över en hel del torrvaror såsom pasta, ris och semper gröt. Fick även överta deras vagn, en sulky eftersom jag bara lånat den jag har nu och den ska lämnas tillbaka om några veckor. Så himla snällt!

Idag har vi lekt på gården på förmiddagen. Efter lunch hade jag planerat att gå till Svenska skolan för att få lite miljöombyte och lilla E kan leka i gräset. Det är ju en ganska lummig oas på Svenska skolan. Promenaden tar ca 45 min i den heta värmen som rådde just då jag var ute och gick kl 13 mitt på dagen när det är som varmast. Såg fram emot att sätta mig och ta det lugnt i skuggan under parasollet och kanske prata med de andra föräldrarna och dricka kallt vatten. Helt enkelt bara ta en liten paus. Det visar sig när jag kommer fram att Svenska Skolan har nya regler, de släpper inte in oss adoptivföräldrar längre. Jag skulle få ansöka om att få komma in där och betala en massa pengar för 6 månader i taget. Så jag vände och gick hem igen i den stekande värmen. Men jag har sån himla tur, då en bil kör upp framför mig på trottaren och det visar sig vara Isaiha - den taxichaufför jag ofta brukar använda här. Han var så snäll att han erbjöd mig gratis skjuts till Yaya då han var på väg dit för att leverera pizza. Så skönt att slippa gå hela vägen tillbaka till Gemina. Det blev eftermiddagslek på gården tills regnet började vräka ner. Nu ikväll vräker regnet ner igen.

1 kommentar:

  1. Raring, otur och tur omväxlande låter det som! Kul att höra vad som händer i era liv. Håller tummarna för att hearingen kommer igång snart så att du får komma hem!
    Här har livet kommit in i sina gamla gängor igen med jobb, skola, dagis och planering av korvmiddag osv. Även om livet i Afrika är tufft låter det skönt att vara föräldraledig.

    Kram kram från "Issanne"

    SvaraRadera