måndag 10 september 2012

Tid!

Nu har jag fått en tid i domstolen för min första hearing! Den 21 september ska det bli av, men med Kenyanska mått mätt så får vi se om det blir av eller inte. Det pratas mycket om första datumet efter domstolens öppnande efter stängningen/ledigheten eller vad de nu haft. En del säger att domarna kommer inte att vara där då det är kort vecka och de flesta har ledigt. Det har ju hänt grejer förr här om jag säger så som inte gått enligt planerna. Men är i alla fall glad att det börjar hända något här.

Vi har hunnit med att besöka Elephantorphanage ute i Karen. Mellan kl 11-12 matas de små elefantbebisarna med mjölk, rullar sig i lera och äter lite buskar och blad från utslängda grenar. Gulligt! Men mycket turister som ville se. Vet inte om elefantbebisarna eller jag och Elias eller den familj vi åkte på utflykt med var största attraktionen. Vi kände oss verkligen uttittade. Efter elefantbebisarnas lunch åkte vi själva och åt lunch på Outamadouni (vet ej stavningen). Gott! Och gick bra med lilla E som satt ganska så snällt och åt halva portionen ur min famn. Så skönt att göra något, att komma utanför Gemina-murarna och innerstadsnairobi.

Har som jag tidigare skrivit här väldigt snälla och hjälpsamma grannar. Fick en förmiddags sovmorogn förra veckan. En granne tog hand om Elias i 3 timmar, då hoppade jag i säng igen och försökte sova. Jag vilade i alla fall. Ursnällt av min rara granne.

I lördags åkte vi med samma granne till barnhemmet för att mäta och väga våra barn. Lilla E väger nu 13,4 kg och är 89 cm lång. Det gick superbra denna gång. Ingen gråt! Det kan också bero på att lilla E älskar grannens bil den "vita noshörningen". Helt lycklig satt han i mitt knä i framsätet och tittade ut och spanade in ratten på förarsidan. Det blev även en tur till Yaya för mathelgshopping. Gott godis hittade vi. Sötlakrits (märket Panda) och Valor mjölkchoklad (spansks märke). Gott, gott, gott...Trevligt att kunna handla mycket och få det hemkört i bil. Lyxigt!!!
Lyckades höra från han som pratade om projeket med elefantbarnhemmet, det hade pågått sedan 1977.

3 kommentarer:

  1. Toppen att ni fått en tid i Domstolen håller tummarna att det fungerar nu. Då har varit nästan 5 månader (26 sept) och inget har hänt i den saken? Hur (faan) tänker dom egentligen??
    Men fin bild på elefantungen på barnhemmet.
    Elias tycker jag blir bara duktigare och duktigare den lille rare pojken. Bil-intresset sitter i förstås. Roligt med besök snart Annelie. Kramisar till er båda från Mamsen, som längtar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, bil, ångvält och motorcykelintresset sitter i hos lilla Elias. Varje dag pratar i om olika ångvältar som plattar till asfalten.

      Undrar också hur de tänker här angående dessa låååååååååååååånga adoptionsärenden...
      kram
      Annelie

      Radera
  2. Hej Anneli.
    ÄNTLIGEN har jag läst din blogg igen. Det tar tid att komma tillbaka till rutiner efter semestern.

    Oh, roligt att ni har fått tid i domstolen. Må allt flyta på att att ni kommer hem snart. Håller tummarna.

    Skoj att Elias har börjat snappa upp svenskan. Då lär det bli mindre "chock" för honom när ni är väl hemma. Oh, jag kan bara ana hur stolt och glad han är för att förstå dig och kunna kommunicera. :)

    Vår semester i Polen (en hel månad) blev ett lyft för polskan. Sofia vågar prata meningar på polska nu och Bo orkar engagera sig i samtalen nu. Kul att det blev så bra. Över förväntan faktiskt. Annars är det bara en månad kvar tills vi får en familjemedlem. Må allt gå bra...

    Kram, kram. Allt gott och lycka till på fredag.
    Anna

    SvaraRadera