lördag 15 september 2012

Vägen igen...

 Denna gata ser man när man kommer ut från grindarna från Gemina Court, så fin har vägen blivit men vilken tid det tog. Kunde inte låta bli att fota och lägga upp här på bloggen. Sån skillnad att ta sig fram på denna väg.
Här är vägen som går till vänster när man går ut från grindarna alltså om man ska ta den "andra" vägen till Yaya. Till höger i bild ser man en gul barack och några gula ångvältar. De går vi förbi varje dag när lilla E ska sova lunch. Han pratar om dessa ångvältar hela tiden, att man kan sitta så högt upp på dem, och att de "plattar" vägen som jag har lärt honom. För det är väl det en ångvält gör. Han har också en egen liten ångvält som han kör med hemma och den "plattar" också vägen.

Lilla E har kommit igång ganska bra med det svenska språket. Han upprepar många ord och meningar som jag säger. Ibland är det svårt att hålla sig för skratt. Till och med de dåliga orden jag säger ibland:-( Ibland säger han till och med 3-ordsmeningar, måste faktiskt berömma honom för att han är så duktig på språket. Han snappar upp saker rätt snabbt. Han är även rätt så försigkommen av sig. Så snart jag säger att han ska få bada i badbaljen här hemma så går han kvickt in i badrummet. Ställer upp badbaljen, börjar skruva på kranarna och slänger i sina badleksaker i baljen och kliver snabbt själv i. Samma sak om vi ska ha något att äta eller han ska få mjölk att dricka så sticker han snabbt ut i köket och öppnar kylskåpsdörren och tar ut det som ska ätas.

Häromdagen blev vi återigen nerskvätta med lera när vi skulle ta en promenad när E skulle sova efter lunch. Det var en vattenläcka eller så hade de bara spolat vatten på gatan och det är ju så stora hål i gatan efter de tunga regnen. Och så bygger de ut vägen som går till Yaya så att det inte går att gå på trottaren längre. Splash sa det och halva vagnen var full med lera och Elias också. Chauffören i bilen låtsades att han inte såg oss. Trist! Så det var bara att gå hem igen.

Jo, vi har varit på Yaya och klippt av Elias mjuka, lockiga fina hår. 500 ksh för att raka av håret. Vi förbereder oss för domstolen på fredag. Fin blev han! Dags att stryka blus och skjorta mm.

Vi har även varit och tagit "familjefoto" som den lilla familj vi är. Det är en tjej som är fotograf här bland oss adoptivföräldrar. Vi for till en annan familjs fina trädgård för att fotografera oss. Resultatet blev mycket bra. Många fina bilder på Elias blev det. Tyvärr kan jag ju inte visa dessa här ännu, men det kommer senare.

Har eventuella planer på att åka på Safari till Amboseli. Jag är så safarisugen, fick sån mersmak av Masai Mara. Amboseli ska också vara riktigt fin med alla elefanter och med Kilimanjaro som kan se från hela parken om man har tur med vädret. Kanske, kanske ska jag och Elias åka med en finsk mamma här. Hoppas innerligt att det blir av! Tycker det är så mysigt att stiga upp en tidig morgon, åka iväg ut på Nairobis gator och se alla gå till jobbet och själv sitter man i en bil på väg bort från storstan och dessa illaluktande avgaser till en fin park och alla fantastiska djur man kan få se. Det är ju verkligen nu vi ska passa på att åka på safari när vi är här i Kenya som har så många fina nationalparker.

Idag har vi varit hemma på Geminas gård och gungat och grävt i sandlådan (hittade endast en kattkorv när jag krattade igenom sandlådan)

4 kommentarer:

  1. Bara EN katt korv!! :-). Lycka till på fredag jag skall tänka på er!!
    Vägen ser ju väldigt fin ut nu, verkligen skillnad. Det ser ut som ni har varmt och skönt.
    Låter kul med en Safariutflykt!
    Spännande att han lär sig tala mer och mer....
    Jag är hemmkommen från en helg i Bergslagen, plockade massor av lingon, fryser in lite så ska jag bjuda på kola och lingonpaj när ni kommer hem..ta hand om er! kram!

    SvaraRadera
  2. Ja, du har en smart liten son! Lycka till på fredag. Det är ju ett stort steg på vägen och faktiskt lite häftigt sen efteråt att komma ihåg alla steg ni tar (och inte minst kunna berätta för honom när han är större) tills ni fått varandra på riktigt på papper också!

    Hoppas på en trevlig domare som är insatt i internationella adoptioner som är ju nytt i Kenya.....

    Många lyckokramar från E, F och K

    SvaraRadera
  3. Hi, hi, vad roligt att mina båda Danshögskolekompisar skriver till mig på min blogg:-)
    Jo, det ska bli så spännande om vi framöver kommer att få varandra på riktigt (alltså pappret). Vi hoppas verkligen på en trevlig förstående domare.
    kram

    SvaraRadera