fredag 21 september 2012

Första hearing!

Äntligen har vi fått vara i domstolen på vår första hearing. Vi blev hämtade kl 8. Snälla grannen på nedre botten hjälpte till att barnvakta kl 06.30 så jag kunde göra mig iordning ifred. 8.30 var vi vid domstolen som inte låg så väldigt långt bort från vårt hem. Säkerhetskontroll och passvisning! Sedan var vi inne. Vi fick vänta i en korridor utan bänkar. Vi bytte våningsplan några gånger innan de som visste, visste vart vi skulle vara. Lotsade av LAN (Little Angels Network). Lilla E hittade en liten kill-kompis att leka med. Den lilla killen fick mamma och pappa samma dag som lilla E fick en mamma. Alltså hämtade vi från samma barnhem. De hade superkul i en domstolssal som vi till slut kunde hålla till i där barnen inte hördes lika väl.Vid 11-tiden fick vi komma in till domare Ogolla (tror jag det var) en ny domare då de andra granskas under september månad. Hmmm, vilket kan orsaka en del problem för de familjer som varit i domstolen tidigare. Så de får snällt fortsätta att vänta!

Knappt 2 minuter tog vårt besök inne hos domaren! Jag fick ställa mig upp och säga mitt namn och sedan tala om hur gammal lilla E är. Sedan var det färdigt för vår del. Mera väntan i korridoren på de andra familjerna. Var hemma efter lunch idag! En het sövningspromenad med vagnen efter lunchen och sedan ett dopp i Geminas kalla pool. Svalkande i alla fall!
Firade dagen med pizzaleverans och en Tusker (Kenyansk öl), kvarlämnad från sommarens besök.Gott!

Häromdagen hade vi avskedsmiddag på Libanesisk restaurangen Cedar. Himla god mat, dock dyrt. De hade en himla rolig och bra lekplats för barnen en liten bit ifrån mat borden. Det visade sig att ägaren var fra Norge! Så himla trevligt och gott var det. Familjen vi firade åkte hem i går till Sverige/Stockholm. Tomt här utan dem, de har varit här under hela min vistelse och fick så mycket fin hjälp av mamman i början när jag var ny här i  Kenya.

3 kommentarer:

  1. Ja, så har du varit och träffat domaren. Hur fungerar det egentligen? Blir det fler besök, och sen ska de bestämma sig på något sätt eller..? Hm..ni verkar ha det bra ser jag mat och mys, och lite fika då och då, går kaffet att dricka? Får du sova lite bättre nu? Här regnar det bara och börjar bli kallt 8 grader imorse. Och jag har haft en tålamodsprövande dag med mina stora killar idag...det blev ett gott glas rödvin i soffan här ikväll i alla fall :-). kram till er!

    SvaraRadera
  2. Så ni lekte genom dagen i en domstolssag.:-) Lät spännande för E.

    GRATTIS för detta steg. Hoppas andra följer utan extra krångel. Vi har också regn och rusk just nu fast hittills har det ändå varit en fin september. Hoppas ni får en bra helg! Vi ska försöka fixa stugan lite till höstvila om det slutar regna...

    Kram,

    E

    SvaraRadera
  3. Ja kära nå´n d det är ju Afrika vänta 5 månader för 2 minuter med domaren - vad håller de på med därborta ska det kallas utveckling? Jaa min kära Annelie du får bara ha tålamod och i efterhand är det bara ett fint minne av MITT AFRIKA och du är mamma till en fin liten energisk kille som heter Elias. Jag önskar er verkligen Lycka Till och jag ser ju att ni är ett jättefint team. Jättekramar från Mamma och Mormor som är glad att fått träffa er i Afrika-miljön

    SvaraRadera