fredag 26 oktober 2012

Ett halvår i Kenya

Bilder från Nairobi Nationalpark
 


Idag har jag varit i Kenya i exakt 6 månader. Det både känns och märks! Trodde att jag skulle få min 2:a hearing idag men till min besvikelse blev det inte så. Advokaten sms:ade i onsdags eftermiddag sent och bad mig/oss vara förberedda till denna fredag. Igår gick jag och klippte Elias och fixade strumpor och strök kläder för att vara i god form inför denna morgon. Men det visade sig att domstolen bara hade nationella adoptionsfall idag, förutom ett internationellt fall. Förra fredagen ställde de in allt p g a att Kenyas president skulle besöka domstolen. Man kan inte säga att de på domstolen jobbar på för att vi utländska adoptanter ska komma hem. Jag har inte fått något nytt datum för en 2:a hearing…drömmen om en Jul hemma i Sverige börjar kännas alltmer avlägsen.

Men jag ska inte klaga! Vi har det bra, varmt och skönt! Vi har en yoga-instruktör som kommer 2 ggr/veckan, en aerobic instruktör som kommer 1 ggr/vecka och jag har fått gå till gymet en gång, allt detta under de senaste 2 veckorna. Så jag har haft det rätt så lyxigt senaste tiden. Förutom att FK inte vill betala ut föräldrapenning till mig mer p g a att jag inte har något personnummer till Elias. Inte så konstigt då adoptionen inte är klar och jag inte äns kommit till det 2:a domstolsförhöret. Jag hoppas då innerligt att detta löser sig snarast!!!

Förra helgen fick vi hänga med våra goa grannar till Nairobi National Park. En fin nationalpark bara 15 minuters bilfärd från där vi bor. Från Nationalparken ser man stora delar av Nairobi – det är lite kul. Man skåda Yaya-tornen (där vi bor i närheten) från stora delar av parken. Vi fick inte se big 5 men delar av dem. Första gången jag sett noshörning här i Kenya, hela 4 stycken såg vi på vår safaritur. Stora fina djur. Vi såg även en lejonhona som vi följde med en bit. Hon var på gång att jaga Harte beast – en slags större impala tror jag. Vi låg på lur länge säkert en timme för att se lejoninnan jaga men hon kom aldrig till skott och vi tröttnade men det var bra spännande ett tag. En helmysig dag i safaribilen, Elias hade återigen stort tålamod men tyvärr laddade dvd-spelaren ur under färden (då han är mest intresserad av film än vilda djur). Vid vårat lunchstopp så satt Elias förstås hellre bakom ratten i safaribilen, chauffören startade motorn och där satt denna lilla kille och stortrivdes. Åt inte ett dugg till mammas besvikelse. Levde på olika sorters kex hela dagen.

Vi har även följd med andra grannar på en shopping och lunchtur till Amani som ligger i en fin och mysig trädgård med lekpark. Pappa granne passade Elias medan jag shoppade loss i butiken. Kenyansk julkrubba mm.

Mitt visum har återigen gått ut så det var dags att gå till LAN och få hjälp att söka nytt. Nu kostar visumet 15000 KSH/månad (ca 1350 SEK/månad), det gör tydligen så efter 6 månader i Kenya. En ganska saftig slant för att vistas här i Kenya.

1 kommentar:

  1. Superfina bilder på djuren, så fantastiskt att se dem förstår jag och spännande. Önskar att jag också fått se lite djur i safariparken. Men man kan ju inte göra allt i ett stort land på 2 veckor. Pusselimuss från Mamsen

    SvaraRadera