onsdag 3 oktober 2012

Hembesök avklarat!

Så idag var det då dags för hembesöket från Childrens Department. Skönt att ha det gjort. Jag hade uppfattat att person i fråga som skulle besöka oss skulle komma kl 14.00, hon kom 15.40 när jag nästan hade gett upp hoppet och skulle gå ut. Hon klev in och satte sig i guldsoffan och ville ha ett glas juice. Hon frågade lite frågor bl a om Elias favoritmat, ville veta var Elias sover och var han har sina kläder. Sedan ville hon se köket, jag hade ju förberett som tusan, städat och rensat kylen, fixat till de omöjligt höga skåpen, handlat mycket mat, torkat ur byrålådorna där Elias har sina kläder, vikt och kollat att alla kläder låg fint i lådorna. CD-damen öppnade kylen och tittade vad vi hade där. Det verkar som att hon var nöjd med innehållet. Hon satte sig sedan i guldsoffan igen och sa i princip att hon var nöjd, reste sig och försvann ut genom dörren.
Vi bytte snabbt kläder till våra "gårdskläder" och stack ut och lekte med de andra barnen. Mulet, varmt och skönt var det ute.

Igår hade jag bestämt lunch med min kompis S på Valley Arcade. Vi skulle luncha på Moniqos. Det gick ju så bra sist när jag och Elias tog en taxi dit och jag sövde honom i vagnen och fick då sitta och luncha i en timme. Denna gång blev det heltokigt. Taxichaffisen var 25 minuter sen, min kompis kom på att hon hade en hämtning av barn lite tidigare än hon trott så vi skulle försöka att ha en 40 minuterslunch i Nairobi. Då gäller det verkligen att allt klaffar. Och det gjorde det inte denna gång. S fick luncha för sig själv och jag uträttade bara ärenden som att hämta de små skjortor jag beställt i Kikoy tyg till Elias. Och så blev det en sväng till Italienska delikatessbutiken. Min lunch blev i princip Italienska kakor på hemvägen från Valley Arcade. Har bytt vagn så promenaden blev inte alls lika smidig som sist. Vi gör nytt lunchfösök nästa fredag får se om det lyckas bättre då.

3 kommentarer:

  1. Åh vad bra att CD-damen verkade nöjd, skulle blivit mycket förvånad annars;)Då går det sakta men säkert framåt med all byråkrati...Hoppas att du snart får komma hem.
    Här hemma jobbar vi på med BAMSE, vi är nu inne på slutspurten, ska ju vara klart till jul. Det är jag Ulrika, Marina och en ny kollega som började efter dig, Mikaela som kämpar på.
    HELA BAMSE hälsar till dig med många BAMSE kramar//Susanne

    SvaraRadera
  2. Spännande och som sagt hoppas du kommer hem snart och grattis grattis igen på din dag KRAMAR från Pillan !!!

    SvaraRadera
  3. Vad skönt att det går framåt. Beundrar ditt tålamod och alla förberedelser och resor inför varje besök. Hoppas, hoppas att ni får komma hem snart! Du är fantastisk, och Elias med som orkar med hela processen.

    Kramar till dig.
    Ha en bra vecka.
    Anna

    SvaraRadera