lördag 17 november 2012

Veckan som gått!

I söndags fick vi ett kort Sverigebesök och lite vällingleverans. Himla trevligt att träffa svenskar man inte känner sen tidigare. Har haft två sådana träffar här. Men här utomlands kan man träffa vem som helst och prata med. Det gör man ju inte riktigt hemma på T-banan i Novembermörkret är min erfarenhet.

Har även fixat nytt visum för två månader till, det kostar 15000 KSH/månade för mig att vistas i landet. Så vi har varit på Bank of China - någonting för att köpa en check som ska vidare till Immigration office. Jag ansökte om nytt visum redan 25 oktober men det tar tid... I alla fall nu kan jag vistas lagligt i landet i två månader till.

En liten tur till barnhemmet har det också blivit med Elias för vägning och mätning. Nu väger lilla E 14,1 kg och är 92 cm. Lite tokigt men förra månaden var han 93 cm men det var nog med skor på. Inte helt lätt att mäta små barn. På tal om skor så har jag köpt nya gympaskor till Elias då det börjar med knapert med skor till Elias här. De går sönder och han växer ur dem. På Bata köpte vi nya fina med kardborre band. Efter ca 2 dagar var de redan trasiga. Ingen kvalité alls på skorna här. Lite trist. Får köpa nya varje vecka typ.

Igår åkte vi ut till Karen Blixen museums för att gå på Julmarknad. Xmasbox hette julmarknaden. Det var en lite tjusigare marknad. Mycket trevligt men dyrt. Blev i alla fall några mindre inköp.

Elias utvecklas mer och mer. Svenska språket bara bubblar ur honom. Det är så häftigt att han är så duktig på att snappa upp svenska. Jag är imponerad av hans språkutveckling. Dock är sömnen inte i samma fas som språkutvecklingen. Han vaknar fortfarande efter 4-5 timmar VARJE natt och ibland är han riktigt pigg och jag är helt slut. Denna natt fick jag sova 2 timmar. Elias var vaken i närmare 5 timmar. Pust!

1 kommentar:

  1. Tänk att dom har julmarknader även i Afrika. Själv ser jag fram emot den säsongen (som ännu inte har satt igång riktigt).
    Håller tummarna för den 23e!
    Längtar efter er!

    Kram från oss alla!

    SvaraRadera