onsdag 21 november 2012

Nairobidagar!


Ja, vad gör vi egentligen alla dagar här i Nairobi. En vanlig dag så vaknar Elias antagligen ca kl 06.00 eller tidigare eller senare. Beroende på hur natten har varit. Vi sover nästan aldrig hela nätter - Pust! Jag hinner nästan aldrig somna om efter att Elias är vaken på nätterna och sen somnar om igen någon timme här och någon timme där. Så oftast sover jag mellan 2-5 timmar per natt. Vilket börjar kännas av så här efter lite mer än ett halvår här. I alla fall så äter vi frukost och gör oss i ordning i ett lugnt tempo i ca 2 timmar. Vi brukar vara ute mellan ca 9.30 och 11.30/12.30 på dagarna. Då leker Elias på gården/parkeringsplatsen som går runt själva Geminaområdet. Elias leker med sina andra adoptivkompisar på gården - mest killar förstås. De flesta är i ungefär samma ålder som Elias. De springer runt området, gungar, leker i sandlådan (snusklådan kallar jag den då det är bådet kattens toalett och en del barns toalett, inte jättefräscht) eller leker med de leksaker mest olika cyklar/3-hjulingar som finns på gården. Man får se upp för alla bilar som kommer farandes in här på området. Så jag är oftast hack i häl på Elias - jag sitter inte ner många minuter. En del föräldrar sitter avslappnat på trappan och virkar eller fikar eller småpratar med de andra föräldrarna. Så jag missar en del "information" här på gården.

Runt 12-snåret går jag och Elias in och äter lunch. Oftast väldigt lättlagad eftersom det inte riktigt fungerar att laga mat ännu med Elias. Efter avslutad lunch går vi ut i vagnen på en promenad vi brukar säga att vi går till Yaya (men Elias märker aldrig av att vi är på Yaya-center eftersom han hinner somna. Elias får lite varm mjölk och så följer Pippi med i vagnen. Ofta går vi till Yaya-center men nu för tiden går jag en kortare promenad på en någorlunda lugn gata (där det finns apor) eftersom jag tycker att trafiken blir mer och mer obehaglig att röra sig i. Nu för tiden får Elias endast sova i ca 20-30 minuter eftersom jag vill att han ska sova lite bättre på natten (lyckas dock inte särskilt bra med det). Sedan tillbaka till lägenheten för att vakna och fika lite. Vid 15-15-30-tiden är vi ute och leker igen eller går till poolen och vid 17.30-tiden går vi in igen för att laga och äta mat, inte heller det något avancerat. Lagar oftast stuvade makaroner och korv. Själv äter jag ofta mango- och avocadosallad med cashewnötter till middag – gott! Därefter läser vi böcker, dansar, leker, badar i baljan eller tittar på en barn-film en liten stund innan det är dags för kvällsproceduren med välling mm. Ca kl 21 sover Elias. Oftast går jag också och lägger mig då…för att få några timmars sömn

Ja, ungefär så här ser våra dagar ut här i Nairobi, självklart gör vi andra saker ibland också.


 Köpte ett per nya skor till Elias för 2 veckor sedan och de gick i princip söner 2:a dagen!

 Vem vill ha det så här i sitt kök under en längre tid? Inte mycket till förvaring!

 Den förvaring som finns här 2 meter upp! Klättrar i princip alltid på en pall för att nå dessa saker.

En plastpåse är knuten runt skåpsluckor under diskbänken där det stinker mögel! Inte särskilt hälsosamt. Ingen gör något åt möglet. Då alla skåp och lådor som finns luktar mögel har jag valt att ha besticklåda mm på diskbänken. Den nya städerskan har inte riktigt förstått att det hon diskar ska stå i diskstället och inte vältas över bland de torra besticken i besticklådan eller i de torra plastbyttorna. Har sagt detta men hon fortsätter...

Dessa bilder är en liten anledning till varför jag längtar hem då det inte är riktigt funktionellt - det går bra för ett kortare tag men inte i längden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar