fredag 1 juni 2012

Rift Valley, Lake Naivasha & Crescent Island

Igår torsdag kl 06.00 bar det av till Crescent Island på utflykt med en annan familj här på Gemina. Jag och lilla E var uppe redan 03.20 då han vaknade då och inte kunde somna om...vilket jag gärna gjort det. Försökte med allt möjligt, gick till slut till köket och värmde lite varm mjölk till E. Ser till min fasa att hela den brun-svartmelerade marmorliknande  diskbänken kryllar av myror. Jag hade lämnat lite disk (till städerskan så att jag inte drar ner på hennes arbetsuppgifter så hon får behålla jobbet). Fram med myrspraygiftet. Sprayar lite överallt, är trött och nyvaken och inser inte riktigt vad jag gör. Känns riktigt ohälsosamt, men man får ju panik när hela äns kök är proppfullt med myror. Ser också att jag har glömt en kastrull med potatismos (inte alls likt mig), den potatismos som jag skulle haft med som matsäck till lilla E i termos. Det är ju därför myrorna har lockats dit även om de finns där annars också ibland. Riktigt ohälsosamt boende för ett litet barn måste jag säga. Längtar verkligen efter att komma upp några våningar i huset. Troligen mitten på juni.

I alla fall sitter vi trötta i en den stora bilen och färdas genom Nairobi. Det är så himla intressant att uppleva vardagslivet. Strax efter kl 06.00 kryllar det av Kenyaner på väg till jobb och skola, de flesta går ju. Vi passerar slumområde efter slumområde, bl a det lite mera kända Kibera, det ryker och man ser hur folk börjar sin arbetsdag med att fylla sina stånd längs med vägen. Vår chaufför säger att det finns ca 8,5 miljoner människor som bor i slumområde i Nairobi - nästan lika många som hela Sverige.

Efter lite motorvägsåkande på vänster sida så svänger vår chaufför av på en mer landsvägsliknande väg och jag känner i öronen hur vi åker stigande. Försöker sova lite men finns så mycket att titta på. Helt plötsligt åker vi neråt i en dal, så OTROLIGT VACKERT!!! Det visar sig att det är the great Rift Valley (jag hade läst på dåligt på utflyktswebsidan vart vi egentligen skulle). Vi stannar längs med vägen och kliver ur och fotograferar, vi är så glada att vi åkte på denna utflykt då det är så fint!!!
Luften är det också stor skillnad på, det är helt plötsligt frisk och klar luft.

Chauffören ber oss även att gå in och handla i en liten skum butik för att "betala" för att vi fått fotografera utsikten. En sliten vit man med tänder som står åt alla möjliga håll är på oss inne i butiken. Jag frågar efter vad souvenirerna kostar men det får vi inte veta, bara att det blir billigare ju mer vi köper.. Jag köper några små djurträträfigurer och de är svindyra, känner mig inte förberedd och är dålig på att pruta. Så jag blev lurad första gången denna dag.

Färden går vidare och njuter av utsikten som är fantastisk! Passerar Kenyas landsbyggd, det ser riktigt fattigt och eländigt ut.

Under färdens gång frågar vår chaufför om vi vill ta en båttur på Lake Naivasha för att titta på flodhästar i samband med besöket på Crescent Island. Jag känner mig tveksam men efter lite frågor om båtens storlek mm så tackar vi ja då chauffören Sam har en ”vän” som kör båtturer där. Vi anländer till en sjö som är full med rosa flamingos. Det visar sig även att båten är myyyyyycket mindre än vad jag trodde men det är säkert sägs det. Flytvästar till alla även om det är vuxenstorlek på de små barnens. Hade de ramlat i hade då åkt ur de uromoderna flytvästarna. 1½ tim ska denna färd ta, inte alls vad jag har lust med, 30 minuter högst skulle räcka för mig och min lilla E. I och för sig häftigt med alla rosa flamingos som lyfter när vi ger oss ut i båten efter att ha passerat den urskruttiga knappt hållbara bryggan. Vi åker längs med strandkanten och det är klar och fin luft och ganska mysigt och trevligt. Flodhästar ser vi ganska många som ligger och flyter men jag (som kommer från Askeby) känner mig rädd och ängslig och tycker att båtgubben kör alldeles för nära de farliga flodhästarna. Ber honom flera gånger att hålla avståndet. Efter mindre än en timme har barnen fått nog och jag med för den delen. 6000 KSH betalar vi för denna tur. Lurade blev vi även denna gång. Vi får senare veta att samma tur kostar 2500 KSH på Crescent Island.

Åter i bilen så åker till Crescent Island som var huvudmålet för dagen. Äntligen har vi kommit till ett urfint ställe. Vi betalar den brittiska kvinnan i hennes hus och får även veta en hel del om hur Kenya har utvecklats med all korruption och oärlighet sedan 70-talet. Intressant!

Vi börjar vår vandring ut på en solig, grön savann. Barnen sitter på ryggen och trivs tror jag. Vi träffar vår guide Bernhard som tar oss runt. Vi har en storslagen utsikt över det fina naturområdet och Lake Naivasha. Gnuer går och betar, gazeller och impalor hoppar förbi. Flera stycken Maraboustorkar landar en liten bit bort. Olika bockar och Zebror går vi också förbi. På avstånd passerar vi bufflar (lite läskigt). Sedan går vi lite längre ner mot sjöns strandkant för att se giraffer och det ser vi några stycken. Får samtidigt veta att det finns noshörningar även här… hade nog inte gått denna vandring om jag vetat det. Djuren här är vana vid människor då de har vandrat där sedan 1988 då ”Out of Africa” spelades in på detta område. Den gamla flygbanan finns kvar på området. Efter 1½ tim vandring på savannen är det dags att färdas hemåt till Nairobi. Vi somnar gott i bilen tillbaka. Alla är supernöjda med dagen och kan aboslut tänka oss att åka tillbaka men kanske utan båttur…




3 kommentarer:

  1. Vad intressanta saker du får uppleva. Detta är ju ditt livs stora resa! Bra att visa bilderna till Lille E också när han blir större. Jag önskar mig sååå mkt att jag kunde veta mer och hade sett mer om Ks födelseland. Måste väl åka dit snart och lära mig. Inga flamingos där dock tyvärr:-). Men jag fick en spännande bok om det landet så jag får börja där.

    Kul att du skriver om vardagslivet för dem som bor där. intressant att få en liten bild i alla fall.



    KRAM

    /E

    SvaraRadera
  2. Annelie, vad fantastiskt att uppleva Afrika så nära! Sååå vackra bilder, som vykort!!! Man kan riktigt leva sig in i upplevelsen genom dina detaljerade beskrivningar. Även livet här blir lite mer exotiskt (än 5 grader och spöregn...).
    Tänker på er och hoppas att myrorna sticker sin kos efter den där behandlingen.

    Kraaam , S

    SvaraRadera
  3. Hej Annelie vilken spännande tur ni hade i mitt Afrika-landet nr 1. Kan man tänka sej att bara en liten del av Nairobi kan härbergera lika många människor som i hela Sverige, verkligen svårt att tänka sej. Så mycket intessant vi får vara med om tack vare dej och Elias.
    Men det var ju nästan lika spännande som ni var med om som Meryl Streep och Robert Redford (jag är ju hopplöst romantisk). Det var ju läskigt och onödigt med båt-turen men det kan man ju verkligen inte veta innan.
    Det är spännande att vara uppe tidigt om mornarna.
    Vi var ju i Stockholm i helgen och det var ju inte alls spännande med detta iskalla regn och blåst i dagarna 3 och husbil. Det var väl mer synd om dem som sprang Sthl. maraton. Förstås. Kramisar från Mamma Myror gillar inte kanel brukar strö ut det på altanen då försvinner de

    SvaraRadera