lördag 16 juni 2012

Träff med advokaten

I onsdags förmiddag åkte vi till advokatens kontor för att träffa honom för första gången. Han var bara en timme sen... Jag och E satt tålmodigt på hans kontor kl 11 och försökte underhålla varandra. Som tur var fanns det en tv med Nigeriansk såpa som fascinerade E. Vid 12 kommer den trevlige advokaten in på sitt kontor och vi sitter ner tillsammans med honom i ett rum. Han undrar vad han kan göra för mig och jag meddelar att det vore bra om vi skulle kunna få en någorlunda kortvarig process här i Kenya. Han gör någon uträkning över när domstolen är stängd och så kommer han fram till att till Jul kan vi nog vara hemma. Måste erkänna att jag blev lite besviken. Hade nog räknat med november (eftersom detta ska vara den snabba och effektiva advokaten M) även om det är en trist månad hemma i Sverige. Det är bara att fortsätta att jobba på acceptansen att det tar den tid det tar och det blir som det blir. Gilla läget med andra ord! Tycker ändå att jag anpassar mig rätt så bra till alla förseningar och konstiga saker här.

I alla fall är jag väldigt nöjd över att ha fått den advokat jag fick, det var honom jag ville ha!!!

Natten till torsdagen blev lilla E febrig och hostig så igår spenderade vi halva dagen på S:t Gertruds på Othaya Road en filial till ett barnsjukhus. Lilla E är väldigt rädd för vita rockar och rum med brits i, han börjar gråta så fort vi kommer in i ett sånt rum och gråten bara eskalerar och blir så småningom ganska hysteriskt ledsen. Gråter, gråter och gråter så det blir blött på golvet och doktorn får inte ta i honom. Vid blodprovstagning är det ännu värre, då får jag tyvärr hålla fast. Enligt dr på S:t Gertruds är det en virusinfektion. Dr frågade flera gånger om jag rest med E utanför Nairobi men det sa jag att jag inte hade. Kom på lååååångt efteråt att vi har ju varit två timmars färd utanför Nairobi för ca 2 veckor sedan men det ska vara malariafritt område. Frågade om hon misstänkte malaria men det gjorde hon inte sa hon. Idag lördag är E lite piggare och har mindre feber men väldigt rosslig, gnällig och mammig. Så vi har missat två pool partyn ett igår här på Gemina och ett idag på Riara:-( men önskar ju honom bara frisk lilla plutten.

Först var det vagnen (som ger vika) och nu är det datorn låter meddela låg batterinivå och föreslår utbyte av batteriet!!! Hur hittar man ett nytt batteri till datorn som passar? Någon som vet? Är det enkelt att be någon köpa i Sverige och ta med sig ner...? Eller bättre köpa ny mini-dator kanske? Tips och råd emottages.

2 kommentarer:

  1. Hej Anneli.
    Hade hoppats (liksom du) att advokaten skulle säga något annat än det han gjorde. Jul/november är långt fram... Bra att ni har fått träffa honom iallafall, så har du en kontakt& ansikte nu.

    Är lite trött idag (det har räegnat i två dagar), men hoppas skriva mer till dig snart.

    Kram,
    Anna

    SvaraRadera
  2. Hej igen Anneli har inte kommit åt din blogg så nu äntligen har jag läst igenom hur du har det och hur det går HÄR ösregnar det verkligen i dag på Elliots födelsedag. Såg att du troligen kommer hem till jul hm låter lång tid men men tiden går fort .... så nu har du även fått sitta på sjukhuset jo du sånt är livet med småttingarna ett par år framöver själv fick jag sitta på akuten med zacke som dragit på en halsböld superläskigt för han kunde knappt svälja... tar aldrig slut men snart snart semester... kram och fortsätter nu att följa ditt äventyr...//Pernilla

    SvaraRadera