onsdag 23 maj 2012

Boendet och vägen

 Huset vi bor i vår dörr är bakom den högra pelaren på nedre botten, sovrumsfönstret syns också rakt fram vid trappuppgången, vagnen syns till vänster. Rakt utanför vårt sovrumsfönster stannar alla och pratar och leker... det är som att de är inne i vårt sovrum...
 Vägen jag går på med vagnen för att ta mig till och från affären varje dag!!! Jag gör det endast en gång om dagen fler gånger står jag inte ut med!

Stenbumlingsvägen i närbild, så att ni förstår!
Sopstationen! Här intíll ligger barnens sandlåda. Tror en del katter har varit i den sandlådan också...det blir stordusch efter det besöket.


Idag har vi haft grillfest vid polen, vi hann nästan innan regnet kom. Det blev inte så blött denna gång det var ungefär som ett svenskt sommarregn och vi flyttade in under parasollet. Mysigt och gott! Grillade oxfilé med mango och avokadosallad till.

Idag när jag gick ifrån Nakumatt (stora affären) efter min shopping passerar jag ju förstås en massa människor (eftersom många människor går/promenerar här i Kenya). Jag möter mångas blickar och kommentarer, dels för att jag är vit, för att  jag har ett svart barn i vagnen och för att jag går med en barnvagn (som nästan ingen annan gör, de bär ju sina barn här). Men dagens kommentar var ganska rolig; " Ahh, it´s not like San Diego, right", och så lyfte han på ögonbrynet, han tyckte nog att jag inte passade in här bland leran och regngroparna med min stora barnvagn.
Köpte en Tosheka handgjord väska att ha till polen idag, om någon undrar.

4 kommentarer:

  1. Ahh intressant..intressant Annelie du är med om där borta. Tycker huset ser fint ut där ni bor, vägen mindre spännande förstås, (jag förstår att det inte passar med klackeskorna där Annelie) men tur du har barnvagnen med dej. Såg något på tv:s nyheter om ensam-kommande flykting-barn till Sverige, först sa de Kenya och Nairobi men sedan pratade de ändå om Somalier det är ju inte ens samma land. Men då fick man se från någon stad i Afrika och det såg ut precis som hos dej med vattenfyllda stora hål i marken. Tänkte på dej då. Kanke det var Nairobi. Man lystrar ju eftersom man nu har en dotter därborta.
    Så mysigt och gott med grillparty, oxfile´'med mango-och avokado-sallad låter mums, vid poolen. Det måste vi ha någon gång när vi kommer. Undrar varför jag ska ha bruna och gröna kläder? Är det för att jag inte ska synas så mycket bland alla bruna människor.... Kram till er båda från Mamsen och mormor

    SvaraRadera
  2. HEj!

    När slutar regnperioden? Kanske blir det lite lättare när det är torrare väder. Hoppas på det!

    Här fortsätter sommarvädret fast jag har min jobbvecka så det är bara kvällarna som gäller. Ta hand om er och som sagt, alltid kul att läsa din blogg. Huset såg ju fint ut.

    Elina

    SvaraRadera
  3. Hej annelie ser jättehäftigt ut huset men kanske inte lika häftigt att ha grannarna "inne i sovrummet" ha ha här är kanonväder de sista dagarna otroligt skönt. Men du stackare med barnvagnen på dessa kullerstenar eller rättare sagt bumlingarna !!! tänker på dig och kämpa på med vagnen och strunta i deras blickar Du är väl exotisk i deras ögon det är inte varje dag man är det !! :) i dag ska jag på intervju nr 2 blev uttagen av 40 så nu är vi 4 kvar SPÄNNANDE faktiskt Kram i solens sken Pillan

    SvaraRadera
  4. Tror regnperioden är på väg mot sitt slut! Tror groparna som blivit blir kvar eller så lagar de hålen med stenbumlingarna, så då kanske det blir lite lättare...

    Hi, hi, huset ser nog häftigare ut än vad det är. Vi har ockå fint väder fortfarande, soligt och varmt! Kul att ní Sverige har fint också, det behöver ju vi nordbor.

    Pillan, jag önskar dig verkligen lycka till med jobbansökan, hoppas du får nytt jobb!
    kram på er!

    SvaraRadera