måndag 21 maj 2012

Svenska skolan

Den svenska skolan i Nairobi ligger faktiskt på promenadavstånd från där jag bor. Fick skjuts dit i söndags av en av mina snälla grannar och så visade hon mig gångvägen som går parallellt med Ngong Road som är jättetrafikerad och inte så trevlig att gå på. Bara det att den parallella vägen var så fylld med vattenhål (nästan sjöar) på så många ställen så det gick över huvudtaget inte att gå där. Då hade vi fått vada igenom i sådana fall. Regnet hade vräkt ner natten mellan lördag och söndag, riktigt geggigt ute. I alla fall var Svenska skolan en oas i denna stad, så där ska vi försöka att hänga varje söndagsförmiddag. Det fanns en lekplats som inte annars tycks finnas många av i Nairobi. Det fanns även två poler, en vuxen och en för barn. Vi provade barnpoolen men det blev ingen hit för lilla E, han ville mest vara i mammas famn då också (som hemma i lägenheten). Vet inte om han inte är så van vid att bada utomhus. Inomhus badas och plaskas det i en blå badbalja varje kväll i den opraktiska duschen. Vatten på hela golvet efter de baden...

Har även försökt att prova poolen hemma hos oss men den är kalla och det var inte heller så kul tyckte han, ännu i alla fall.

Har varit rktigt varmt idag. Det blev en promenad till Yaya (15 min promenad) medans lilla E sov i vagnen skyndade jag att uträtta alla ärenden, Som att hämta ut pengar/kontanter till hyran (får ta det i flera omgångar), handla mat, posten, kopieringsstället, grönsaksaffären osv. Jag hann, han vaknade precis då jag ställt in alla varor i skåp och kyl! Ingen vila bidde det denna gång.

Första besöket är bokat och jag är så GLAD för det. 29 juli kommer dom syrran och mammsen:-) Härligt!

Det blev en promenad hem längs Ngnong Road från Svenska skolan, avgasigt och tiggande små barn som springer efter mig. Usch, svårt och jobbigt hur göra ge pengar/inte ge pengar. Jag gav inga pengar!

1 kommentar:

  1. Vad bra med svenska skolan, mysigt att han vill vara i din famn när ni badar att han tyr sig till dig :-). Det gjorde mina barn också..näranära ville de vara, ja inte nu längre förstås :-).

    SvaraRadera