torsdag 10 maj 2012

Hemma på Gemina

I måndags lyckades vi ta blodprover och second opnion, fick ännu en gång hjälp av min snälla granne som följde med mig till Nairobi Hospital. Allt gick mycket fortare än förra veckans läkbesök som inte ledde någon vart på det statliga sjukhuset Kenyatta Hospital där vi vandrade runt i riktigt dystra korridorer med folk som satt och låg i kö för att få träffa doktor. Vi har långa väntetider på akuten hemma i Sverige men har vi fått en tid hos doktorn så brukar vi oftast i alla fall vara inne hos denne inom 30 minuter...så är det inte här. De som sitter i väntrummen räknar med att få vänta i flera timmar, det tålamodet hade inte jag.

Så i tisdags fick jag hämta hem honom lilla killen, han förstod inte så mycket av det men vi tog en taxi från barnhemmet och hit. Lilla E som jag numera kallar honom fick med sig en cykel från barnhemmet så han var jätteglad. Väl hemma i lägenheten ordnade jag potatis och morotslunch till honom och han åt me god aptit. Lite yoghurt till efterrätt. När jag lyfte ur honom ur matstolen hade det hänt en väldigt stor olycka och jag fick sanera både lite här och där i lägenheten. Har sedan varit på besök hos Tropical (tropiska sjukdomar) för att se om det rör sig om amöbor eller parastier eller annat men det var bara några kristaller av några maskar så nu medicinerar han. Får se hur det går, kan även vara mjölk eller glutenintolerans. Så vi har inte hunnit vara hemma så mycket här och lärt känna varandra ännu. Igår kväll blev vi bjudna på fin middag hos snälla grannar - gott att äta Rosmarin-kyckling och ris.
Idag var väl första dagen vi varit hemma och "lekt" förutom en liten utflykt till barnhemmet för att återlämna journalen som jag råkat få med mig hem. Sedan blev det en liten tur till Yaya (närbeläget köpcentrum) där vi inhandlade en gröt som jag fått tips på och bananer som lilla E älskar.

Lilla E har faktiskt sovit ganska bra de två första nätterna, han vaknar ibland och ligger och pratar för sig själv. Vi får se hur tredje natten går, fortsättning följer. Kan berätta att vi haft ganska sköna dagar här vädermässigt utan så mycket regn och oväder senaste tiden.

4 kommentarer:

  1. Det låter mysigt!
    / Annika

    SvaraRadera
  2. Vad står lilla E för?
    Betyder det att ni nu bor tillsammans och att han lämnat barnhemmet. Ni verkar ha mysigt tycker jag.

    SvaraRadera
  3. Ja, vi har det ganska mysigt särskilt nu när vädret är fint!

    Lilla E står för Elias som jag tänkte kalla honom men just nu säger jag när jag ropar på honom Angus-Elias eller Elias-Angus. Eller så kanske det blir dubbelnamn.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det var ju gulligt Elias tycker jag. Har mailat dej. Tycker det är svårt det här. Ha en fin helg tillsammans

      Radera